Елімізде қазір іске асырылып жатқан реформалар өзінің ауқымдылығымен ерекшеленеді. Шын мәнінде, қысқа мерзімде олар экономика мен саясаттан бастап бірегейлік мәселелеріне дейінгі ұлттық мүддені көздейтін барлық саланы қамтып үлгерді. Дегенмен әрбір жалпыұлттық реформаның мазмұнымен қатар, жүзеге асырылатын кеңістігі, яғни нақты орны болатыны белгілі. Ол орын – біртұтас елді құрайтын өңірлер екені анық. Себебі қолға алған реформалар қала мен ауылда тұратын халықтың мүддесі үшін, солардың күш-жігерімен өңірлерде жүргізіледі. Сондықтан Мемлекет басшысы жариялаған «Қуатты өңірлер – қуатты ұлт» қағидаты Қазақстан өзінің даму жолында табан тірейтін негіз болды және солай болып қала береді.
БІРЕГЕЙЛІГІМІЗДІҢ ӨЗЕГІ
Бұған дейінгі мақаламызда жаңғырған ұлттық бірегейлік Әділетті Қазақстанның негізгі өзегіне және қазіргі дағдарыс кезеңінде өзгерістерге серпін беретін қуат көзіне айналуы керек екенін айтқан едік. Бұл ретте ұлттық бірегейлік дегеніміз абстрактілі ұғым емес екенін айта кеткен жөн. Ол мыңдаған сағасы бар үлкен өзен сияқты, яғни бойына ойлай білетін, жоспар құратын, бала тәрбиелейтін, еліміздің әр түпкірінде тұрып, жұмыс істейтін адамдардың нақты ойын, арман-тілегін, тәжірибесі мен мінез-құлқын өзіне сіңіреді.
…Жалпы, біздің жеке бірегейлігіміз жас күнімізден қалыптасады. Оның негізі күнделікті күйбең тіршілікте жанға жылу сыйлайтын жарқын сәттерден құралады. Дәл осы бала шақта алған әсерлер кейінгі өмір жолымызға сәуле түсіріп, тұлға ретінде қалыптасуымызға ықпал етеді.
Мен жазғы демалысымды көбіне Алтай тауының бөктеріндегі Алмасай ауылында, нағашы жұртымда өткізетін едім. Күнде кешкісін өрістен қайтқан малды жайғап болған соң ауладағы ошаққа от жағылатын. Нағашы әжем ас әзірлеп, бәріміз дастарқан басына жиналушы едік. Кешкі астан кейін маздап жанған отты айнала отырып, ымырт үйірілген шаққа дейін әжеміздің әңгімесін тыңдайтынбыз. Ол кісі әңгіме айтудың шебері еді. Әсіресе, батырлар жыры, хикаяға толы дастандар, Қажымұқан балуан жайындағы деректер және ел басына күн туған қиын-қыстау кезең туралы оқиғалар есімде қалыпты. Шынтуайтына келгенде, әжемнің сол әңгімелерінен алған тағылым өмірлік азық болды десем, артық емес. Сол кездегі жұлдызды түн, таудан ескен самал, жалындап жанған алау есімнен бір сәтке де шыққан емес. Тіпті, әжемнің өткен өмір, ата-бабамыздың ерлігі, аласапыран жылдар туралы айтқан әңгімелері мен жұмсақ даусы да әлі күнге дейін жадымда жаңғырып тұр.
Кемелденген шаққа жеткен қазіргі кезеңнен кейінгі уақытқа зер салар болсам, тұлға ретінде қалыптасуыма әсер еткен көп оқиғаның арасынан ауылда өткізген сол күндер мен түндерім мұхиттағы арал секілді ерекшеленіп тұрады. Олар – мені халқымның жан дүниесімен жалғап тұрған және бала күнімнің ең аяулы сәттерін көз алдыма әкелетін сағынышқа толы естеліктер.
…Кең-байтақ даламыздың әр бұрышындағы ауыл мен қалашық жай ғана «елді мекен» емес. Олар – біздің бірегейлігіміздің өзегі. Себебі жаһандық оқиғалармен қарбаласып жатқан орталықтан жырақта орналасқан дәл осы жерлерде ұрпақтан-ұрпаққа берілетін ұлттық код пен елдік қуат сақталған.
Ұлттық ерекшелігіміз де сол жерден тамыр тартады. Салтымыз бен ғұрпымыз, түптеп келгенде, даму бағдарымыз да ауылдан бастау алады. Ауыл – қазақы бірегейліктің қайнар көзі мен берік қамалы. Бұл жерде ұлттық рух тарихтың бір бөлшегіне айналмай, күнделікті тұрмыста көрініс тауып, елмен бірге жасап келеді.
Сондықтан халқымыздың мәдени және адамгершілік коды сақталған ауылмен байланыс бар кезде біз ұлт ретінде нығайып, ілгері жылжи береміз деп толық сеніммен айта аламыз.
Ал егер ауылды, ондағы тыныс-тіршілікті жоғалтатын болсақ, ұлттық рухпен арадағы нәзік байланысты да үземіз. Президентіміз Қасым-Жомарт Кемелұлы Тоқаевтың ауылды дамытуға, елді мекенде өмір сүру деңгейін жақсартуға, аймақтардың әлеуетін барынша ашуға және облыстар мен аудан тұрғындарын елдегі саяси және экономикалық жобаларға белсенді түрде тартуға бағытталған реформаларының мәні осындай ұстанымға табан тірейді.
СЫН-ҚАТЕРЛЕР МЕН ПРОБЛЕМАЛАР
Қазақстан әуел бастан-ақ қатаң орталықтандырылған басқару формасы бар біртұтас мемлекет ретінде қалыптасты. Тәуелсіздіктің алғашқы жылдарындағы ахуал соны талап еткені белгілі. Өйткені жаңа ғана пайда болған елді номиналды түрде бекіткен қағаз жүзіндегі әкімшілік-құқықтық шешімдерге қауіп төндірген күштерді тоқтату қажет еді. Ол күштердің арасында сол кезде жергілікті сепаратизм ретінде танылғандар мен элиталық қысым да болды. Сондай-ақ тәуелсіздігін енді ғана алған мемлекетіміздің бұған дейін Кеңес Одағында транзиттік және шикізаттық ел ғана болып келгенінің де салдары айтарлықтай байқалып жатты.
Біз сөзбен айтқанда, қанаты қатая қоймаған мемлекет пен жаңадан қалыптасып жатқан дербес экономикаға әлемнің саяси картасында әлсіз контурмен ғана бедерленген елдің іргесін бекемдей түсетін, жұмыс істейтін институттары мен шешім қабылдайтын біртұтас вертикалі бар қуатты орталықтандырылған мемлекеттік жүйе қажет болды. Тұңғыш Президент Нұрсұлтан Назарбаевтың шешімдері мен саясаты да осыған бағытталған болатын.
Алайда өткен отыз жыл ішінде аяғына нық тұрған Қазақстан осы қатаң жүйемен біте қайнасып кетті. Тіпті, бұл жол тарихи рөлін атқарып қана қоймай, жаңа үрдістерге, жылдар бойы қалыптасқан өңірлік ерекшеліктерге сай алға жылжуға мүмкіндік бермей, дамуға кедергі келтіре бастады. Шамадан тыс орталықтандыру мен жергілікті ерекшеліктерді елемеуден туындаған теңгерімсіздік 2010 жылдарды аяғында экономикалық проблемалар мен әлеуметтік сын-қатер тудыра бастады. Соның салдарынан жоғары мінберлерде айтылып жүрген тұрақтылыққа қауіп төндірген жаңа шындық пайда болды.
Жаңа шындықтың басты ерекшелігі – өңірлер арасындағы экономикалық даму деңгейлеріндегі теңгерімнің болмауы, яғни тұрғындардың өмірі мен әл-ауқатындағы алшақтық.
Жан басына шаққандағы өңірлік жалпы өнім (ӨЖӨ) ресурстарға бай еліміздің батысындағы өңірлер мен оңтүстік және солтүстік аймақтардағы аграрлық облыстар арасында айтарлықтай алшақ болды. Егер Атырау облысында жан басына шаққандағы ӨЖӨ 21 млн теңгеден асса, Түркістан облысында бұл көрсеткіш 2 млн теңге шамасында болды, яғни алшақтық 10 есеге дейін жетті.
Мұнай мен газға бағдарланған батыс аймақтар елдің ІЖӨ-сіне айтарлықтай үлес қосты, ал оңтүстік, солтүстік және шығыс экономиканың әлсіз әртараптандырылуына байланысты тоқырауға ұшырады. Мұндай жағдай артта қалған облыстарды «даму тұзағына» түсіріп, төмен өнімділік салдарынан кедейлік пен жосықсыз көші-қон одан әрі үдей түсті.
Өңірлердің басым бөлігінің экономиканың бір-екі секторына ғана тәуелді болуы теңгерімсіздік себептерінің бірі екені анық. Бұл ахуал әлемдік бағалар құбылып тұрған шақта оларды одан әрі әлсіретті. Өңірлердің шикізатқа немесе субсидияланатын аграрлық секторға байланған экономикасын әртараптандырудың төмен деңгейі шикізаттан басқа саланың өсуіне тұсау болды. Қаржыландырудың жеткіліксіз және өткізу нарықтарына қолжетімділіктің шектеулі болуы шағын және орта бизнесті ынталандыруға кері әсерін тигізді. Бұл әлеуметтік проблемаларды шиеленістіре түсті. Осыған байланысты табыс төмендеп, кедейлік деңгейі жоғарылап, жастар ірі қалаларға ағылды.
Өңірлік билік те салықтық базаны ұлғайтуға мүдделі болмай, негізінен орталықтан берілетін субсидияларға қарап қалды.
Осы жерден тағы бір проблема туындады. Ол – инвестициялардың біркелкі болмауы және өңірлердің бюджетке тәуелділігі. Инвестициялар – елордаға, ірі қалаларға және өндіруші аймақтарға шоғырланып, кейбір өңірлер назардан тыс қалды. Салдарынан экономикалық және әлеуметтік алшақтық ұлғайды. Ресурс теңсіздігінің әсерінен өңірлер донорлар мен республикалық бюджеттен берілетін субвенцияларға тәуелді реципиенттер болып бөлінді.
Бұл жағдай орталыққа барынша тәуелді болып отырған аймақтардың басқару дербестігін және экономикалық өзін-өзі қамтамасыз етуін әлсіретті. Соның салдарынан жергілікті жерлерде бастамалар азайып, әр облыстың ерекшелігі мен табиғи артықшылықтарына байланысты даму әлеуеті төмендеп кетті.
Еліміздің территориясы кең болғанымен халық тығыздығы төмен екені белгілі. Осындай жағдайда инфрақұрылымның дамымауы да үлкен кедергі болды. Бұл, ең алдымен, көлік байланысына қатысты еді. Жолдардың саны мен сапасы өңірлердің экономикалық интеграциясында, сауда мен туризмде және қарапайым қатынаста қиындық тудырды.
Дүниежүзілік экономикалық форум сарапшыларының есептеріне сәйкес Қазақстан 2020 жылдардың басында жол инфрақұрылымының сапасы жағынан 119 елдің ішінде 90-орын алған.
Цифрлық алшақтық та тағы бір инфрақұрылымдық сын-қатерге айналды. Жылдамдығы жоғары интернеттің қолжетімсіз болуы себепті шалғай жерлерде цифрлық мемлекеттік қызметтерді алу ірі қалаларға қарағанда әлдеқайда қиын еді.
Экономикалық теңгерімсіздікпен бірге әлеуметтік салада және өмір сүру, әсіресе, ауылдағы өмір сүру сапасы бойынша теңгерімсіздік артты. Білім беру мен денсаулық сақтау қызметіне қол жеткізудегі алшақтық та айтарлықтай ұлғайды. Ауылдық және оңтүстік аудандарда кедейлік деңгейі өсіп, 2010 жылдардың аяғында халықтың 12 пайызын қамтыды. Ал ірі мегаполистерде бұл көрсеткіш 5 пайызға тең болатын.
Жалпы, экономикалық, қаржылық, адами және инфрақұрылымдық белсенділік екі ірі қала Астана мен Алматыда шоғырланды. Мұндай жағдай осы қалалар мен елдің басқа өңірлері арасында өмір сүру деңгейі, мүмкіндіктер, көрсетілетін қызметтер сапасы бойынша орасан зор алшақтық тудырды.
Соның салдарынан демографиялық және көші-қон мәселелері ушықты. Жастар білім, жұмыс іздеп және өмір сүру деңгейін арттыру үшін ауылдардан қалаларға, облыс орталықтарынан мегаполистерге ағылды. Нәтижесінде, миллионнан астам тұрғыны бар қалаларда көші-қон көрсеткіші бұрынғыдан да арта түсті. Мәселен, кейінгі жылдары Астана халқының саны 250-300 мың адамға көбейген. Осыған орай бүгінде халқының саны ресми түрде 1,5 миллион болып саналатын елорданың инфрақұрылымы күн сайын 2 миллионға жуық адамға қызмет көрсетуге мәжбүр.
Солтүстік аймақтар халықтың үдере көшуінен зардап шекті. Бұл демографияны, әлеуметтік инфрақұрылымды және экономикалық әлеуетті әлсіретті. Ал жер мен судың тапшылығы сезілетін, халық тығыз қоныстанған оңтүстікте туу деңгейі жоғары көрсеткішке жетіп, әлеуметтік шиеленіс күшейді.
Өңірлердің дамуындағы проблемалар мен сын-қатерлер бір-бірін одан әрі ушықтырып, 30 жыл ішінде қарама-қайшы жүйеге айналды. Сондықтан шегіне жеткен жекелеген мәселелерді басқаларынан бөлек шешу әрекеттері тұрақты нәтиже бермеді.
Сол себепті өңірлерді дамытудағы нақты жүйелі тәсіл Президентіміз Қасым-Жомарт Кемелұлы Тоқаевтың реформаторлық күн тәртібіндегі маңызды тармақтардың біріне айналды.
Басты қағидат: ондаған жыл бойы қордаланған проблемалардың тамырына бірден балта шаппай, ширатылған жіпті біртіндеп тарқату еді. Бұл – өрт сөндіргендей, қас-қағым сәтте нәтиже беретін дағдарыс-менеджмент емес, барлық деңгейде бүкіл проблеманы түп-тамырымен жоятын берік негізді жүйе құру деген сөз. Алысты көздеп, есептеп жасалған жүйелілік, ауқымдылық және кезеңділік Президент Тоқаевтың өңірлік реформасының үш алтын қазығы болды.
ЖҮЙЕЛІ ТӘСІЛ
Осы мақаланы жазған кезде Әділетті Қазақстан құрудың барлық жеті жылы ішіндегі әрбір бағыт, әрбір қадам, қойылған әрбір міндет әрдайым концептуалды көзқарас пен жүйелі жоспарлауға табан тірейтініне көз жеткіздім. Алдымен – тұжырымдама, жоспар, бағдарлама; содан кейін – түзету, нәтиже. Бұл тәсілді салалық жобаларға да, өңірлерді жалпы кешенді дамытуға да бірдей қолдануға болады.
Мемлекет басшысы 2020 жылдың қыркүйегінде-ақ жүйелі реформаларды қолға алып, теңгерімді аумақтық дамуды міндет етіп белгіледі. Бұл бағыт мемлекеттік басқарудың жаңа моделі мен жаһандық сын-қатер жағдайындағы экономикалық бағдардан кейін бірден бірінші кезектегі аса маңызды үш мәселені қамтиды.
Президентіміз бұл жерде жекелеген проблемаларды көрсетіп қана қоймай, елдің аумақтық және кеңістіктік дамуындағы тәсілдерді барынша қайта құру қажет екенін атап көрсетеді. Мемлекет басшысы экономикалық және мемлекеттік қызметтердің сапасы мен өмір сүру деңгейінің алшақтығы жағынан аймақтардың айырмашылықтарын мойындай отырып, өңірлік саясаттағы жаңа тәсілдің негізгі элементін айқындап берді. Ол – аумақтық дамуды Қазақстан өңірлерінің бәсекелестік артықшылықтарын ескере отырып құру.
Бұдан басқа, өңірді дамытудағы жаңа тәсіл басқарылатын урбанизация мүмкіндіктерін ашты, «көші-қон легінің» кезеңділігіне жағдай жасады. Бұл қадам ірі қалаларда халықтың тым көбеюіне жол бермеуге, әлеуметтік шиеленісті болдырмауға ықпал етті. Сонымен бірге ауылдың әлеуетін толық ашу стратегиялық маңызды міндет ретінде жарияланды.
Бір жылдан кейін, яғни 2021 жылы бұл тәсілдер «Халық бірлігі және жүйелі реформалар – ел өркендеуінің берік негізі» атты Жолдауда толықтырылды. Мұнда өңірлердің әлеуметтік-экономикалық дамуындағы теңгерімсіздікті төмендетуге баса мән берілді. Бұдан басқа, Қасым-Жомарт Кемелұлы әкімдердің жергілікті бизнесті дамытуға мүдделі болуымен, инвестициялар ағыны мен салықтық базаны ұлғайтумен қатар жүретін өңірлердің қаржылық дербестігін арттыру мәселесін көтерді.
Мемлекет басшысы урбанизацияның орнықты трендін ескере отырып, Агломерацияларды дамыту туралы заң әзірлеуді тапсырды. Ол 2023 жылғы қаңтарда қабылданды. Президентіміз миллион тұрғыны бар қалалар жаһандық бәсекеге деген қабілеттің негізіне, ал облыс орталықтары өңірлердің өсу нүктесіне айналуы керек екенін атап көрсетті. Бұл ретте моноқалалардың одан әрі дамуына қатысты ойластырылған шешімдер қажет екені анық.
Елдің «ішкі байланысын» жақсарту үшін орталықты өңірлермен жалғайтын бірыңғай көлік желісін қалыптастыруды аяқтау және әрбір облыс үшін инфрақұрылымдық даму бағдарламаларын іске қосу тапсырылды.
Мемлекет басшысы осы тәсілдерді 2022 жылғы ақпанда өзінің Жарлығымен қабылданған 2025 жылға дейінгі аумақтық даму жоспарында бекітуді тапсырды. Жоспар өңірлерді кешенді дамытуға, халықтың өмір сүру сапасы мен деңгейін көтеруге, мүмкіндіктерді ашуға және әрбір өңірдің бәсекедегі артықшылығын ескере отырып, жаңа «өсу нүктелерін» қамтамасыз етуге бағытталды.
Аумақтық даму жоспары 30 жыл ішінде қалыптасқан теңгерімсіздікті жоюға бағытталған өңірлік реформалардың жалпы бағытын айқындаған маңызды стратегиялық бағдар болды. Жоспарды іске асырған жылдарда Қазақстан халқы 780 мың адамға көбейіп, 19,5 миллионнан 20,3 миллионға жетті. Күтілетін өмір сүру ұзақтығы – 70,4 жастан 75,4 жасқа дейін, урбанизация деңгейі 2020 жылғы 59 пайыздан 2025 жылы 63 пайызға дейін ұлғайды. Жан басына шаққандағы ЖІӨ 9,1 мың АҚШ долларынан 14,7 мың АҚШ долларына дейін өсті.
2025 жылғы тамызда Жоспардың орнына тың тәжірибе мен осы уақытта қалыптасқан жағдайды ескере отырып, 2030 жылға дейінгі Қазақстанның өңірді дамыту тұжырымдамасы қабылданды.
ОРТАЛЫҚСЫЗДАНДЫРУ
Президенттің орталықтан бөліп шығаруға және өңірлерге барынша дербестік беруге арналған бағдары реформалардың негізгі, тіпті мәні жағынан ең революциялық бағытына айналды. Тарихымызда алғаш рет орталық билік өкілеттіктермен бөлісу және басқару тетіктерін экономикалық жағынан ғана емес, саяси тұрғыдан да өңірлердің қолына беру жөнінде шешім қабылдады.
Шала шешімдер қабылдамау үшін революция эволюциялық жолмен іске асырылатыны белгілі. 2021 жылғы шілдеден бастап ауыл, кент және ауылдық округ әкімдерін тікелей сайлау бойынша пилоттық жоба басталды. Нәтижесінде, 2023 жылғы тамызға дейін 1 668 әкім сайланды, олардың 57 пайызы негізінен қырықтың қырқасына шыққан жаңа есімдер болды. Атап айтқанда, олар сол жердегі мәселелерді жақсы білетін мұғалімдер мен дәрігерлер, фермерлер мен кәсіпкерлер және кәсіпорын басшылары еді.
Келесі кезеңде, 2023 жылғы қарашада 42 ауданда және 3 өңірлік маңызы бар қалада аудан және қала әкімдерінің пилоттық сайлауы өтті. Дауыс берушілердің 63 пайызы қатысқан сол қызу науқанды көпшілік ұмытпаған да болар. Себебі ол кезде бұрын-соңды болмаған белсенділік байқалып, сайлауға түсуге 250-ге жуық адам өтініш берген болатын.
Пилоттық сайлау өзінің тиімді екенін көрсетті және бүкіл ел бойынша аудан әкімдерін сайлау процесін өткізуге түрткі болды. 2025 жылға қарай аудан әкімдері 100 пайыз өз жерінен сайланатын болды. Оның ауқымы одан әрі де тереңдей түспек. Мемлекет басшысы 2024 жылғы Жолдауында 2025 жылдан бастап облыстық маңызы бар қала әкімдерін тікелей сайлау жүйесіне көшу туралы түбегейлі шешімді жариялады. Жаңа жүйе бойынша алғашқы сайлау биылғы қазанда Семейде өтті.
«Кім сайласа, соның алдында есеп беру» деген ұмытылған, тіпті таныс емес қағидат өңірлерде алғашқы қадамын жасады. Бұл өз кезегінде Қазақстанның ілгерілеуіне тың серпін болмақ.
Алайда бюджеттік қатынастардың біржақты жүйесінің тежеуі салдарынан өңірлердің өзін-өзі қамтамасыз етуінің негізгі тірегі – қаржыны бір орталыққа шоғырландырмау әлі күнге дейін қарқын ала алмай келеді.
Иә, 2019 жылдан бастап аймақ бюджеттеріне түскен салық 2,4 трлн теңгеден 2024 жылы 7,4 трлн теңгеге дейін үш есе өсті. Дегенмен республикалық бюджеттен субвенциялар да осындай қарқынмен ұлғайып, 2024 жылы 5,3 трлн теңгеге жетті. Ал нысаналы трансферттермен бірге олар жергілікті бюджеттердің кіріс бөлігінің 7,3 трлн теңгесін құрады.
Орташа алғанда, ел бойынша өңірлердің орталыққа тәуелділігі шамамен 50, ал кей жерлерде 70 пайыздан асты. Бұл ретте өңірлердің өз кірісі 17-23 пайыздан аспайды. Жағдай тығырыққа тірелді: бюджетке масыл болғаны үшін ешкім жауап бермейді. Еш қиналмай кепілдендірілген трансферттерді алып отырған өңірлерге экономикалық тәуелсіздік алу үшін жанталасудың тіптен керегі жоқ.
Осы тығырықтан шығу үшін Мемлекет басшысының бастамасымен Қазақстанда, бір жағынан, өңірлердің бюджеттік дербестігін ынталандыруға, екінші жағынан, олардың жауапкершілігін күшейтуге бағытталған бюджетаралық қатынастарды ауқымды өзгерту іске асырылып жатыр. Өзгерістердің бір бөлігі жаңа Бюджет кодексіне де енгізілді. Реформалар бюджет деңгейлері арасында трансферттерді бөлу жүйесін қайта құруға арналған.
Енді, 2026 жылдан бастап республикалық бюджеттен бөлінетін жалпы сипаттағы трансферттер өңірлік стандарттар жүйесінің (ӨСЖ) көрсеткіштеріне байланысты болады. Өңірлер осы қаражат шеңберінде әлеуметтік нысандарды, көлікті, жолдарды, коммуникацияларды, тұрмыстық қызмет көрсетуді және демалысты қоса алғанда, инфрақұрылымды 12 бағытта теңестіруге міндеттеледі. Бұл ретте әлсіз дамыған өңірлер орташа көрсеткіштерге жету үшін көбірек қаржы алады. Жаңа тәсіл бюджетті ұтымды бөлумен қатар, өңірлер арасында және өңірлер ішінде инфрақұрылымға қол жеткізудегі алшақтықты азайтады. Сондай-ақ елді мекендерді дамытуды тиімді жоспарлауға мүмкіндік береді.
Өңірдегі бағдарламаларды іске асыруға берілетін мақсатты трансферттерге келетін болсақ, мұнда жоғары әлеуметтік-экономикалық әсер беретін, құны айтарлықтай деңгейдегі аса маңызды нысандар мен ұлттық мәнге ие жобаларды ғана қаржыландыру сақталады. Базалық инфрақұрылымды дамыту жөніндегі өңірлік жобалар (сумен қамтамасыз ету, газдандыру, жолдарды жөндеу, ТКШ және т.б.) енді өңірлердің үш жылдық инвестиция жоспарына енгізіледі және жергілікті бюджет есебінен немесе ӨСЖ көрсеткіштеріне байланысты жалпы сипаттағы трансферттер арқылы жабылады.
Реформалардың тағы бір мақсаты – жергілікті бюджеттердің кірісін көбейту. Сол үшін бизнестен түсетін салықтардың көп бөлігін өңірлерде қалдыру жоспарда бар. Бұған дейін ұзақ уақыт бойы аудан әкімдерінің өз бюджеті болмағаны және олардың облысқа толықтай тәуелді болғаны белгілі. Енді жаңа Бюджет кодексі бойынша шағын және орта бизнестен түсетін корпоративтік табыс салығы аудандық бюджеттерге беріледі. Бұл мәселе жеке табыс салығына да қатысты екенін атап өткен жөн. Мұндай шара аудан әкімдіктерінің қаржылық мүмкіндіктерін нығайтады. Облыстардың кірістерінің 70 пайызы аудандық бюджеттерге және облыстық маңызы бар қалалардың бюджеттеріне шоғырланатын болады. Бұл әкімдерді кіріс базасын ұлғайтуға ынталандырады.
Жаңа Бюджет кодексіне өңірдің салық әлеуеті жаңа көрсеткіш ретінде енгізілді. Ол жергілікті органдарды өз кірісінің өсуіне ынталандыруға тиіс. Бұл ретте сәтсіз кіріс жоспары үшін биліктің әрбір деңгейі жеке-жеке жауапкершілік арқалайды.
Осы ауқымды реформалардың нәтижесінде алдағы үш жылда өңірлердің қаржылық дербестігі айтарлықтай өседі деген сенім бар. Жергілікті бюджеттердің республикалық бюджетке тәуелділігі орта есеппен 50,7 пайыздан 33 пайызға дейін төмендейді. Ал өңірлердің кірісі 2026 жылғы 10,7 трлн теңгеден 2028 жылы 13,3 трлн теңгеге дейін, яғни 24,3 пайызға артады.
Президентіміз Қасым-Жомарт Кемелұлы Тоқаевтың бір орталықтан алшақтатуға бағытталған реформалары бір реттік науқан емес, ол – Қазақстанның бүкіл мемлекеттік басқару жүйесін жан-жақты трансформациялауды көздейтін қадам. Қазірдің өзінде бюджетаралық салада нақты, шамалаған нәтижелерге қол жеткізе бастадық. Әрине, реформа дегеніміз – процесс. Десе де, бұл жолдағы өзгерістердің бағыты айқын белгіленген, яғни ол – бір орталыққа қатаң бағынған модельден нақты қаржылай тәуелсіз, өз дамуына өзі жауап беретін өңірлер моделіне дейінгі ауқымды үдеріс.
ЕЛДІҢ ҚАН АЙНАЛЫМ ЖҮЙЕСІ
Ел, мемлекет дегеніміз жекелеген өңірлер мен әкімшілік бірліктердің механикалық жиынтығы емес. Ол – біртұтас тірі ағза және оның жалпы өркендеуі әрбір органы мен жасушасының дамуына, әл-ауқатына байланысты болады. Ағза өмір сүріп, жетілуі үшін қан айналым жүйесі – заманауи инфрақұрылым, сапалы автомобиль жолдары мен теміржолдар қажет. Олар, біріншіден, адамдар мен тауарлардың еркін қозғалысын қамтамасыз ете отырып, елдің өңірлерін біртұтас жүйеге біріктіреді, екіншіден, құн жасаудың жаһандық тізбегіне кірігуіне жағдай жасайды.
Тәуелсіздіктің елең-алаң шағында еліміздегі жалпы қолданыстағы көлік желісі КСРО-дан мұра болып қалған 14,5 мың шақырым теміржол мен 86,8 мың шақырым автомобиль жолы болды. Алайда олар бұрынғы саяси-экономикалық жүйенің мүддесіне сай салынғандықтан, басты магистральдар меридиан бағытымен орналасқан еді. Сондықтан Қазақстанның өңірлері арасындағы ішкі байланыс дамымай қалды. Сонымен қатар 90-жылдары жаңадан құрылған ел енді еңсесін тіктеп, өмір сүру үшін күресіп жатқанда, ескірген технологиямен салынған жүздеген шақырым жолға тиісті күтім жасалмай, біртіндеп жарамсыз бола бастады. Жаңа көлік артерияларын салу қарқыны экономиканың өсіп келе жатқан қажеттіліктеріне ілесе алмады.
Өңірлерді жаңа және жөнделген жолдар желісімен байланыстыру міндеті біртіндеп шешілді, бірақ олардың саны мен сапасы халық пен экономиканың қажеттіліктерін қанағаттандырмады. Көлік инфрақұрылымының лайықты деңгейі туралы берілген көптеген уәде, өкінішке қарай, тек сөз жүзінде немесе есептердегі цифрлар күйінде қалды.
Қасым-Жомарт Кемелұлы Тоқаевтың реформалары экономикалық өсу мен әлеуметтік тұрақтылықтың маңызды факторы ретінде өңірлердің теңгерімді дамуы мен интеграциясына, елдің бірыңғай, тиімді көлік жүйесін құруға баса назар аудара отырып, бұл бағыттағы жұмысқа жаңа серпін берді. Әлемдегі тоғызыншы елдің ауқымды территориясын ескере отырып, өңірлердің көліктік байланысы президенттік саясат басымдықтарының біріне айналды.
Автомобиль жолдары саласында кейінгі алты жылда Орталық – Шығыс, Орталық – Оңтүстік, Талдықорған – Өскемен, Ақтөбе – Атырау – Астрахань және басқа да негізгі көлік дәліздерін қоса алғанда, республикалық маңызы бар 4,4 мың шақырымнан астам жол қайта жаңартылды. 2025 жылы жол құрылысы, қайта жаңарту және жөндеу жұмыстары 13 мың шақырымды қамтыды.
Президент тапсырмасымен қазір жалпы ұзындығы 890 шақырым болатын «Астана – Ырғыз» жаңа автомагистралін салу жұмысы басталып жатыр. Бұл жол Қорғас орта дәлізі мен Каспий теңізіндегі порттардың арасын жалғап, өңірлер байланысының маңызды тетігіне айналады. Жалпы, 2030 жылға дейін жаңа автожолдардың ұзындығы 4,7 мың шақырымға жетеді. Оның 3,7 мың шақырымы І санаттағы жол екенін айта кеткен абзал.
Егер 2010 жылдан 2019 жылға дейін қатты жабыны бар жалпыға ортақ автомобиль жолдарының ұзындығы 1,3 пайызға қысқарса, 2019-дан 2024 жылға дейін ол 2,5 мың шақырымға немесе шамамен 3 пайызға ұлғайды. Осы орайда бұл жай ғана жолдар емес, ол елдің барлық ағзасын байланыстыратын толыққанды қан айналым жүйесі екенін айта кету керек.
Қазақстанның кең-байтақ аумағын байланыстыру үшін дәстүрлі түрде жүк тасымалының басты арнасы саналатын теміржолдар аса маңызды. Дегенмен 2010 жылдардың соңына қарай теміржол желілерінің жалпы ұзындығы 16 мың шақырым болды және олардың тозу деңгейі 57 пайызға жетті. Осыған байланысты 2029 жылға дейін 5 мың шақырым жолды салу және жаңғырту, 11 мың шақырымын жөндеу жоспарлануда. Бұл теміржол желісінің негізгі учаскелерінің өткізу қабілетін еселеп көбейтеді, пойыз қозғалысының жылдамдығы мен қауіпсіздігін арттырады.
2025 жылғы 30 қыркүйекте Мемлекет басшысы ұзындығы 836 шақырым болатын «Достық – Мойынты» теміржол учаскесінің екінші желісін іске қосты. Ол Қытаймен екі теміржол шекара өткелінің бірі Алашаңқайға шығуға мүмкіндік береді. Осы ірі инфрақұрылымдық жоба өткізу қабілетін бес есе арттыруға және жүктердің өтуін 42 пайызға жеделдетуге мүмкіндік береді. Бұл Қазақстанды Еуропа-Қытай көлік дәлізінің негізгі буынына айналдырады.
Жақын арада Алматы айналма теміржолының құрылысы аяқталады, ал 2027 жылға қарай Дарбаза – Мақтарал тармағы іске қосылмақ. Бұл жобалар елдің транзиттік әлеуетін арттырумен қатар, өңірлердің жаңа өсу нүктесіне айналады. Сонымен қатар өңірлердің жеткізу тізбегіне қосылуына мүмкіндік береді.
Көлік әлеуетін тиімді іске асыру локомотив пен вагон паркін жаңартуды талап етеді. Қазір 2 мыңға жуық локомотив және 142 мыңға жуық жүк вагоны пайдаланылып келеді. 2029 жылға дейін 450-ден астам жаңа локомотив пен 7 мың вагонды пайдалануға беру жоспарда бар. Бұл тұрғыда Президенттер Қасым-Жомарт Тоқаев пен Дональд Трамп арасындағы уағдаластық бойынша америкалық локомотивтерді беруге және оларға қызмет көрсетуге арналған біздің тарихымыздағы АҚШ-пен арадағы ең ірі келісімшарт дер кезінде жасалған қадам болды. Америкалық көшбасшы келісімді тарихи деп атады: келісім үздік сипаттамалары бар 300 жүк локомотивін Қазақстанда өндіруді көздейді. АҚШ-тың сауда министрі Говард Латник бұл мәміле Еуропа мен Азия арасындағы көлік дәлізінің жалпы дамуына ықпал ететінін атап өтті.
Еліміз арқылы шығыстан батысқа және солтүстіктен оңтүстікке қарай өтетін трансқұрлықтық дәліздердің әлеуеттері өте зор. Қазақстан арқылы транзиттік ағын соңғы 10 жылда екі есеге артып, 27,4 млн тоннаға жетті, ал 2029 жылға қарай оны 67 млн тоннаға дейін ұлғайту жоспарда бар. Халықаралық логистикалық маршруттар өңірлерді даму үшін де маңызды. Қазірдің өзінде біз өңірлерде әлемдік деңгейдегі жаңа қойма терминалдарының ашылып жатқанын көріп отырмыз. Бұл – инфрақұрылымның өзгеше, жаңа деңгейі. Сондай-ақ облыстар мен аудандардың тұрғындары сезінетін «үлкен әлем тынысы».
Осы тұста бірнеше облыс арқылы екі тармақпен – Оңтүстік және Орталық Қазақстан арқылы Каспий жағалауындағы порттарға дейін өтетін Транскаспий халықаралық көлік бағытының маңызы зор. Мұхитқа шығу мүмкіндігі жоқ еліміз үшін бұл – «ұлы дала теңізі» арқылы өтетін мұхитаралық бағыттың баламасы. Бір кездері осы аумақтардың дамуына серпін берген, Шығыс пен Батысты байланыстырған Ұлы Жібек жолы сияқты Шығыс Азиядан Еуропаға дейінгі орта дәліз бүгінде өңірлерімізді әлемге және әлемді өңірлерге ашатын қақпа болып отыр.
ҚАЗАҚСТАННЫҢ НЕЙРОН ЖЕЛІСІ
Егер көлік инфрақұрылымы өзінің тармақталуы мен функционалдығына қарай мемлекеттің қан айналым жүйесі болса, онда оған ұқсастырып, цифрлық инфрақұрылымды оның нейрон желісі деп айтуға болады. Шеткері аймақтарды қоса алғанда, бүкіл организмнің орталық жүйке жүйесімен байланысы жақсы болған сайын, ол соғұрлым өміршең келеді, әр жасушасымен цифрлық дәуірдегі ішкі және сыртқы ортаның қажеттілігі мен қиындығына жауап беруге қауқарлы болады.
Бұл жерде даму көшінен көз жазып қалуға болмайды. Ұшы-қиыры жоқ далада жатқан шалғай ауылмен бірге жаппай цифрландыру және жасанды интеллектіні енгізу бүгіннің өзінде ұлттың тиісті деңгейде дамуын қамтамасыз етіп, оны ертең нағыз бәсекеге қабілетті ел етеді.
Цифрландырудың «екінші толқыны» назарды мемлекеттік қызметтердің салыстырмалы тар сегментінен цифрлық теңсіздікті еңсеруге, цифрлық технологияларды күнделікті өмір мен экономикаға интеграциялауға аударды. Ол инфрақұрылымды, нормативтік базаны, цифрлық дағдыларды, стартаптар мен инновацияларды қамтиды. Басты мақсат – барлық өңірде, соның ішінде шалғайдағы ауылдардың тұрақты кеңжолақты интернетке қосылуды қамтамасыз ету.
Алайда шағын қалаларда, қала маңында және ауылдарда қолжетімділік арналары әбден ескірген. Мұнда негізінен ADSL технологиясы, яғни «мыс» телефон арналары арқылы 10 Мбит/сек жылдамдықпен беріледі. Кеңжолақты оптикалық-талшықты байланысқа қосылуды қамтамасыз ету ауылдық жерлерде – небәрі 18 пайыз, шағын қалаларда – 28 пайыз, ал ірі қалаларда – 44 пайыз.
Бұл ретте Қазақстан аумағы бойынша шашыраңқы орналасқан елді мекендер байланыс операторлары үшін экономикалық тұрғыда тартымды емес. Олар халық пен бизнес тығыз шоғырланған, халқы тығыз орналасқан қалаларға басымдық береді. Мұндай жағдайда кез келген елді мекендерден тыс жерлердегі ауылшаруашылық кәсіпорындарын немесе айдаладағы трассалар бойын интернетпен қамту туралы айтпаса да болады.
Мемлекет басшысының тапсырмасымен 2023 жылғы қазанда қабылданған «Қолжетімді интернет» ұлттық жобасы цифрлық алшақтыққа берілген жүйелі жауап болды. Оның мақсаты – 2027 жылға қарай барлық елді мекеннің жылдамдығы кем дегенде 100 Мбит/сек болатын интернетке қол жеткізуіне жағдай жасау.
Үш мыңнан астам ауылда талшықты-оптикалық байланыс желілерін салу жұмыстары жүргізіліп жатыр. Шағын және орта байланыс операторларын қолдау арқылы 400 мың үй шаруашылығына жоғары жылдамдықты интернет жеткізілетін болды.
Шалғайлығына немесе географиялық орнының қиындығына қарай сымды интернетке қосу мүмкіндігі жоқ 500-ден астам ауылда ғарыштық байланыс жүйесінің ресурстары пайдаланылады. Мәселен, 2025 жылғы маусымда Цифрлық даму министрлігі мен Starlink компаниясы елімі
+7 (702) 435 3845
sayasat_akparat@mail.ru